Årsmöte 2019 – En sammanfattning

Biblioteket på John Scott’s Stable var knôkat och stämningen på topp när årsmötet drog igång. Avgående ordförande Martin Hjalmarsson välkomnade och öppnade mötet innan Adam von Schéele tog över som mötesordförande och ledde sammankomsten med stor framgång. Balansräkning och verksamhetsberättelse lades snabbt till handlingarna innan styrelsen beviljades ansvarsfrihet. Inga motioner hade inkommit, så mötet rörde sig raskt vidare till val av ny styrelse. Mötet gick på valberedningens förslag, vilket gav styrelsen följande form:

Ordförande – Oliver Schoultz
Kassör – Fredric Johansson
Ledamöter – Tanya Vesivalo, Joel Otterloo Kuronen, Martin Svensson, Emil Bogestad, Martin Hjalmarsson, Elias Östman, Sara Brown, Frida Landström samt Isabelle Bodin
Suppleant – Jonathan Da Silva

Utöver detta valdes åter David Landerin och Ingemar Jarnesand till revisorer. Även valberedningen med Rasmus Risedal och Jon Blomberg fick fortsatt förtroende av årsmötet.

Medlemsavgiften höjdes med en 50-lapp till 250 kr för enskild. Även ungdom tog ett skutt upp till 125 kr och familjen får i år betala 500 kr.

Spänningen var både elektrisk och gastkramande när rösterna för Herbert Lundgren redovisades. I år blev det enbart 4 spelare som var med i racet, där Marko och Andersén tog en handfull röster vardera. Det skulle sedermera stå mellan Calle och Agge om vem som visat mest GAIS-hjärta under säsongen och Wängberg tog så hem det med några rösters marginal. Troligtvis var det nysignerade kontraktet det som vägde över till hans fördel. I och med att han även tog hem segern i kvarnligan får Wänberg bära hem både den själsliga och sportsliga segern detta året. Totalkross, med andra ord.

Under övrigt framfördes en uppmaning att styrelsen får hålla koll på ekonomin nu när vi troligtvis måste åka till Norrland 4 gånger under en och samma säsong och därmed jobba extra hårt med planering och eventuell sponsring kring resorna.

Mötet avslutades sedan traditionsenligt med körsång när Gårdakvarnen sjungs tre gånger för full hals.

Efter mötet kom Patrik Ingelsten och intervjuades om tiden som varit, säsongen som gått, norsk fotbollstaktik, framtiden, relationen till supportrarna och mycket mer innan han tackades av med en ordentlig applåd som typ aldrig tog slut. Sen missade han tåget hem för att ta sig tid att prata lite mer.

Vill du ta en första ordentlig kik på nya styrelsen så söker du upp dem på julmarknaden och löser ett medlemskap. Vi ses 15 december.